What is Political Philosophy? III 014
Parte de:
¿Qué es la Filosofía Política? / III. Las soluciones Modernas
Por Leōnardus Strūthiō
Tabla de contenidos
Leōnardī Strūthiī verba
Machiavelli’s scheme was open to serious theoretical difficulties. The theoretical or cosmological basis of his political teaching was a kind of decayed Aristotelianism. This means that he assumed, but did not demonstrate, the untenable character of teleological natural science. He rejected the view that man must take his bearings by virtue, by his perfection, by his natural end; but this rejection required a criticism of the notion of natural ends. This proof was supplied, or was thought to be supplied, by the new natural science of the 17th century. There is a hidden kinship between Machiavelli’s political science and the new natural science. The classics had taken their bearings by the normal case as distinguished from the exception; Machiavelli effects his radical change in the understanding of political things by taking his bearings by the exception, by the extreme case. As appears from Bacon, there is a close connection between Machiavelli’s orientation and the notion of torturing nature, i.e., of the controlled experiment.

Hispānice
El esquema de Maquiavelo estaba expuesto a serias dificultades teóricas. La base teorética o cosmológica de su doctrina política era una especie de aristotelismo decadente. Esto significa que suponía —pero no llegó a demostrar— el carácter insostenible de las ciencia natural teleológica. Rechazó que el hombre deba buscar orientación en las coordenadas de la virtud, de su perfección, o de su fin natural; pero este rechazo exigía un planteamiento crítico de la noción de fines naturales. Esta prueba fue proporcionada por —o se creyó que fue proporcionada por— la nueva ciencia natural del siglo XVII. Existe un parentesco oculto entre la ciencia política de Maquiavelo y la nueva ciencia natural. Los clásicos se habían orientado prestando atención a los casos normales, frente a las excepciones; Maquiavelo efectúa su cambio radical en el modo de entender lo político tomando orientación en las coordenadas de la excepción, del caso extremo. Como podemos apreciar, desde Bacon, existe una cercana conexión entre la orientación de Maquiavelo y la noción de naturaleza torturada, como se considera en el experimento —científico— controlado.
