What is Political Philosophy? I 022

Parte de:

¿Qué es la Filosofía Política? / I. El problema de la Filosofía Política

 

Por Leōnardus Strūthiō

Leōnardī Strūthiōnis verba

The impossibility of a “value-free” political science can be shown most simply as follows. Political science presupposes a distinction between political things and things which are not political; it presupposes therefore some answer to the question “what is political?” In order to be truly scientific, political science would have to raise this question and to answer it explicitly and adequately. But it is impossible to define the political, i.e., that which is related in a relevant way to the polis, the “country” or the “state,” without answering the question of what constitutes this kind of society. Now, a society cannot be defined without reference to its purpose. The most well known attempt to define “the state” without regard to its purpose admittedly led to a definition which was derived from “the modern type of state” and which is fully applicable only to that type; it was an attempt to define the modern state without having first defined the state. But by defining the state, or rather civil society, with reference to its purpose, one admits a standard in the light of which one must judge political actions and institutions: the purpose of civil society necessarily functions as a standard for judging of civil societies.

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Hispānice

La imposibilidad de una ciencia política «libre de valores» puede ser mostrada de la manera más sencilla. La ciencia política presupone la distinción entre cuestiones políticas y cuestiones que no lo son; presupone, por tanto, alguna clase de respuesta a la pregunta «¿qué es lo político?». A fin de mantenerse verdaderamente científica, la ciencia política tendrá que plantearse este problema y resolverlo explícita y adecuadamente. Pero es imposible definir qué es lo político, es decir, como aquello que concierne a la polis, el «país» o el «Estado», sin contestar previamente al la pregunta de qué es lo que constituye esta clase de sociedad. Ahora, una sociedad no puede ser definida sin aludir a sus fines. El intento más conocido de definir «el Estado» sin hacer referencia a sus fines se admite que conduce a una definición derivada directamente del tipo del «Estado moderno» y que por completo sólo es aplicable a este tipo de Estado; se trataba de un intento de definir al Estado moderno sin haber definido antes al Estado. Aceptando la definición de Estado, o mejor de la sociedad civil, en relación con sus fines, admitimos, sin embargo, un estándar a cuya luz tendremos que juzgar las acciones y actividades políticas. Los fines de la sociedad civil figuran necesariamente como estándar para juzgar las sociedades civiles.

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