Ethica Nicomachea L-II 019

Ēthica Nicōmachea sīve Dē mōribus ad Nicōmachum (Aristotelēs)

Ἠθικὰ Νικομάχεια (Ἀριστοτέλης)

OFFICĪNA PHILOSOPHŌRVM ***

(1107b-1108a)

Parte de:

Ética Nicomáquea / Libro II / [7. Ejemplos de virtudes como término medio entre un exceso y un defecto]

 

 

Ēthica Nicōmachea L-II 019

Περὶ δὲ δόσιν χρημάτων καὶ λῆψιν μεσότης μὲν ἐλευθεριότης, ὑπερβολὴ [10] δὲ καὶ ἔλλειψις ἀσωτία καὶ ἀνελευθερία. ἐναντίως δ᾽ ἐν αὐταῖς ὑπερβάλλουσι καὶ ἐλλείπουσιν· ὁ μὲν γὰρ ἄσωτος ἐν μὲν προέσει ὑπερβάλλει ἐν δὲ λήψει ἐλλείπει, ὁ δ᾽ ἀνελεύθερος ἐν μὲν λήψει ὑπερβάλλει ἐν δὲ προέσει ἐλλείπει. νῦν μὲν οὖν τύπῳ καὶ ἐπὶ κεφαλαίου λέγομεν, [15] ἀρκούμενοι αὐτῷ τούτῳ· ὕστερον δὲ ἀκριβέστερον περὶ αὐτῶν διορισθήσεται. περὶ δὲ χρήματα καὶ ἄλλαι διαθέσεις εἰσί, μεσότης μὲν μεγαλοπρέπεια (ὁ γὰρ μεγαλοπρεπὴς διαφέρει ἐλευθερίου· ὃ μὲν γὰρ περὶ μεγάλα, ὃ δὲ περὶ μικρά), ὑπερβολὴ δὲ ἀπειροκαλία καὶ βαναυσία, ἔλλειψις [20] δὲ μικροπρέπεια· διαφέρουσι δ᾽ αὗται τῶν περὶ τὴν ἐλευθεριότητα, πῇ δὲ διαφέρουσιν, ὕστερον ῥηθήσεται. περὶ δὲ τιμὴν καὶ ἀτιμίαν μεσότης μὲν μεγαλοψυχία, ὑπερβολὴ δὲ χαυνότης τις λεγομένη, ἔλλειψις δὲ μικροψυχία· ὡς δ᾽ ἐλέγομεν ἔχειν πρὸς τὴν μεγαλοπρέπειαν τὴν ἐλευθεριότητα, [25] <τῷ> περὶ μικρὰ διαφέρουσαν, οὕτως ἔχει τις καὶ πρὸς τὴν μεγαλοψυχίαν, περὶ τιμὴν οὖσαν μεγάλην, αὐτὴ περὶ μικρὰν οὖσα· ἔστι γὰρ ὡς δεῖ ὀρέγεσθαι τιμῆς καὶ μᾶλλον ἢ δεῖ καὶ ἧττον, λέγεται δ᾽ ὁ μὲν ὑπερβάλλων ταῖς ὀρέξεσι φιλότιμος, ὁ δ᾽ ἐλλείπων ἀφιλότιμος, ὁ δὲ [30] μέσος ἀνώνυμος. ἀνώνυμοι δὲ καὶ αἱ διαθέσεις, πλὴν ἡ τοῦ φιλοτίμου φιλοτιμία. ὅθεν ἐπιδικάζονται οἱ ἄκροι τῆς μέσης χώρας· καὶ ἡμεῖς δὲ ἔστι μὲν ὅτε τὸν μέσον φιλότιμον καλοῦμεν ἔστι δ᾽ ὅτε ἀφιλότιμον, [1108a] [1] καὶ ἔστι μὲν ὅτε ἐπαινοῦμεν τὸν φιλότιμον ἔστι δ᾽ ὅτε τὸν ἀφιλότιμον. διὰ τίνα δ᾽ αἰτίαν τοῦτο ποιοῦμεν, ἐν τοῖς ἑξῆς ῥηθήσεται· νῦν δὲ περὶ τῶν λοιπῶν λέγωμεν κατὰ τὸν ὑφηγημένον τρόπον.

LIBERALITAS (Crispijn van de Passe I, c. 1600)

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Ética Nicomáquea L-II 019

En relación con el dar y recibir dinero, el término medio es la liberalidad, el exceso y el defecto son, respectivamente, la prodigalidad y la tacañería. En estos dos vicios, el exceso y el defecto se presentan de manera contraria: el pródigo se excede en gastarlo, y se queda atrás en adquirirlo; el tacaño se excede en la adquisición, y es parco en el desprendimiento. De momento hablamos esquemática y sumariamente, lo cual basta para nuestro propósito; luego serán definidos con más precisión. Respecto del dinero hay también otras disposiciones: un término medio, la esplendidez (pues el nombre espléndido difiere del liberal: el primero maneja grandes sumas, el segundo pequeñas); un exceso, la extravagancia y la vulgaridad, y un defecto, la mezquindad. Estas disposiciones difieren de las que se refieren a la liberalidad; de qué manera difieren, se dirá más adelante.

En relación con el honor y con el deshonor, el término medio es la magnanimidad; al exceso se le llama vanidad, y al defecto pusilanimidad. Y, así como dijimos que la liberalidad guarda relación con la esplendidez, de la que se distinguía por referirse a cantidades pequeñas, así también se relaciona con la magnanimidad, ya que ésta se refiere a grandes honores, mientras que aquélla se refiere a los pequeños; es posible, en efecto, desear honor como es debido, más de los debido o menos, y el que se excede en sus deseos es llamado ambicioso, el que se queda corto, hombre sin ambición, y el medio carece de nombre; sus disposiciones tampoco tienen nombre, excepto la del ambicioso, que se llama ambición. Es por eso por lo que los extremos pretenden obtener el término intermedio, y nosotros, también, unas veces llamamos al intermedio ambicioso y, otras veces, hombre sin ambición, [1108a] y unas veces elogiamos al ambicioso y, otras, al hombre sin ambición. La razón de por qué hacemos esto se dirá más adelante; ahora hablemos de las restantes disposiciones de la manera ya propuesta.

LIBERALITAS (Crispijn van de Passe I, c. 1600)

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Nicomachean Ethics L-II 019

In regard to giving and getting money, the observance of the mean is Liberality; the excess and deficiency are Prodigality and Meanness,1The Greek word is the negative of that translated Liberality, but ‘illiberality’ and ‘illiberal’ we do not usually employ with reference to money. but the prodigal man and the mean man exceed and fall short in opposite ways to one another: the prodigal exceeds in giving and is deficient in getting, whereas the mean man exceeds in getting and is deficient in giving. For the present then we describe these qualities in outline and summarily, which is enough for the purpose in hand; but they will be more accurately defined later. There are also other dispositions in relation to money, namely, the mode of observing the mean called Magnificence (the magnificent man being different from the liberal, as the former deals with large amounts and the latter with small ones), the excess called Tastelessness or Vulgarity, and the defect called Paltriness. These are not the same as Liberality and the vices corresponding to it; but the way in which they differ will be discussed later.

In respect of honour and dishonour, the observance of the mean is Greatness of Soul, the excess a sort of Vanity, as it may be called, and the deficiency, Smallness of Soul. And just as we said that Liberality is related to Magnificence, differing from it in being concerned with small amounts of money, so there is a certain quality related to Greatness of Soul, which is concerned with great honours, while this quality itself is concerned with small honours; for it is possible to aspire to minor honours in the right way, or more than is right, or less. He who exceeds in these aspirations is called ambitious, he who is deficient, unambitious; but the middle character has no name, and the dispositions of these persons are also unnamed, except that that of the ambitious man is called Ambitiousness. Consequently the extreme characters put in a claim to the middle position, and in fact we ourselves sometimes call the middle person ambitious and sometimes unambitious: [1108a] we sometimes praise a man for being ambitious, sometimes for being unambitious. Why we do so shall be discussed later; for the present let us classify the remaining virtues and vices on the lines which we have laid down.

LIBERALITAS (Crispijn van de Passe I, c. 1600)

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Ad Nicomachum filium de Moribus L-II 019

Iam in dandis accipiendisque pecuniis mediocritas, liberalitas dicitur: quae modum transit, prodigalitas: quae ab eo deficit, avaritia, & illiberalitas. Contrarioque modo in iis ultra modum progrediuntur, ab eoque deficiunt. Prodigus enim largiendo modum transit, & accipiendo abest ab eodem. At vero avarus in accipiendo nimius est, in dando parcus. Atque haec quidem nunc populariter ac summatim exponimus, hoc ipso contenti, post disseremus subtilius. Versantur etiam in pecuniis aliae affectiones, quarum mediocritas magnificentia nominatur. Nam inter magnificum & liberalem hoc interest, quo ille in magnis, hic in parvis cernitur. Nimium ἀπειροκαλία καὶ βαναυσία: parum, μικροπρέπεια dicitur, differuntque ab iis quae sunt liberalitatis. Quid autem differant, posterius docebimus.

Porro in honore & infamia mediocritas, magnitudo animi appellatur: exuperantia, elatio animi: defectio, parvus pusillusque animus. Quam autem rationem liberalitatem ad magnificentiam habere docuimus, parvis differentem, eandem habet ad magnitudinem animi quae in magnis honoribus versatur, alia quae in parvo honore cernitur. Licet enim & ut decet honorem gloriamque expetere, & nimium & parvum. Qui nimia cupiditate ducitur gloriae, is ambitiosus: qui non satis, vacuus ab honoris cupiditate appellatur: at qui modum tenet, vacat nomine. Atque etiam affectionibus nullum nomen impositum est, nisi quod ambitiosi propria est ambitio. Hinc extremi de vacua regione, quae intra fines eorum quasi media locata est, iudicio disceptant: estque cum nos eum qui modum tenet, ambitiosum: est cum eundem, abhorrentem ab omni honore nōminēmus. Atque alias ambitiosum laudamus, [1108a] alias eum qui nullo honoris studio tenetur. Quod quam ob rem faciamus,dein explicabimus. Nunc nostro more disseramus de caeteris.

LIBERALITAS (Crispijn van de Passe I, c. 1600)

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