What is Political Philosophy? II 008
Parte de:
¿Qué es la Filosofía Política? / II. La solución Clásica
Por Leōnardus Strūthiō
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Leōnardī Strūthiī verba
But let us return after this long story to the beginning of Plato’s Laws. If the originator of the Cretan laws, or any other laws, is not a god, the cause of laws must be human beings, the human legislator. There is a variety of types of human legislators: the legislator has a different character in a democracy, in an oligarchy, in a monarchy. The legislator is the governing body, and the character of the governing body depends on the whole social and political order, the politeia, the regime. The cause of the laws is the regime. Therefore the guiding theme of political philosophy is the regime rather than the laws. Regime becomes the guiding theme of political thought when the derivative or questionable character of laws has been realized. There are a number of Biblical terms which can be properly translated by “law”; there is no Biblical equivalent to “regime.”
Hispānice
Retomemos ahora nuestras anteriores argumentaciones, después de esta larga historia sobre el inicio de Las leyes de Platón. Si el creador de las leyes de Creta, o de cualesquiera otras, no es un dios, la causa de las leyes tiene que estar en los seres humanos, en el legislador humano. Existen varios tipos de legisladores humanos: el legislador tiene un carácter distinto en una democracia, en una oligarquía o en una monarquía. El legislador es el organismo rector, y el carácter del organismo rector depende del orden político y social en su conjunto, de la politeia, del régimen. La causa de las leyes es el régimen. Por lo tanto, el tema rector de la filosofía política es el régimen más que las leyes. El régimen se convierte en el tema rector del pensamiento político cuando nos hemos dado cuenta del carácter derivado o cuestionable de las leyes. Hay una serie de términos bíblicos que pueden traducirse correctamente por «ley»; no hay un equivalente bíblico para «régimen».